Czy dieta odchudzająca może być smaczna i zdrowa?

Czy dieta odchudzająca  może być smaczna i zdrowa?

To pytanie zadaje sobie wiele osób, które pragną schudnąć. Dieta często bowiem kojarzy się z ograniczeniem porcji spożywanych posiłków oraz jedzeniem niesmacznych posiłków. Współcześnie jednak na rynku zdrowego odżywiania pojawia się tak wiele diet, iż z pewnością wybierzemy taką, która będzie dla nas zdrową alternatywą, a nie karą. Wybierając dietę dla siebie warto pamiętać o kilku zasadniczych kwestiach.

Najważniejsza w rozpoczęciu diety jest motywacja. Pamiętaj, że celem diety jest poprawa Twojego stanu ogólnego. Szczupłą sylwetka jest jedynie miłym dodatkiem. Aby schudnąć musimy uważniej kontrolować to, co spożywamy. Powinniśmy zjadać mniej kalorii niż spalamy, dlatego tak ważne jest unikanie tzw. „pustych kalorii” zawartych w słodyczach i niezdrowych przekąskach. Dieta musi być dostosowana do naszego trybu życia. Inną dietę wybiorą osoby prowadzące siedzący tryb życia, inną natomiast osoby ćwiczące (dieta paleo dla sportowców jest najodpowiedniejszą alternatywą dla osób aktywnych), a także naszej wagi, płci, upodobań i zwyczajów żywieniowych (np. w przypadku wegetarian). Wybierając posiłki do spożywania powinniśmy także zwracać uwagę na indeks glikemiczny danych potraw – taką dietę proponuje doktor Michael Montignac. Wyniki jego badań zostały uwzględnione przy tworzeniu nowej piramidy żywienia. Zmiana systemu żywienia polega na spożywaniu tych potraw i produktów, które mają niski indeks glikemiczny, ponieważ po ich spożyciu na długo utrzymuje się w nas poczucie sytości. Wielu dietetyków poleca także wprowadzić do swojej diety produkty bogate w błonnik (chleb razowy, otręby, marchew, jabłka, groch, fasolę, soję, maliny, kapustę, brukselkę).

Zdrowa dieta powinna być zbilansowana, czyli uwzględniać powinna zróżnicowane produkty tak, aby dostarczyć organizmowi wszystkich potrzebnych mu składników. Według piramidy zdrowego żywienia, aby utrzymać prawidłową wagę powinniśmy spożywać dużo pełnoziarnistych produktów, olejów roślinnych, warzyw i owoców (2-3 razy dziennie). Raz dziennie powinniśmy spożywać ryby, drób, jaja i produkty mleczne oraz orzechy i owoce strączkowe. Warto ograniczyć natomiast czerwone mięso, masło, biały chleb, ziemniaki, biały ryż, słodycze i spożycie alkoholu.

Wielu dietetyków poleca także spożywanie małych, lecz regularnie podawanych porcji posiłków (śniadanie, drugie śniadanie, obiad, podwieczorek, kolacja, wieczorna przekąska), co zapobiega atakom wilczego głodu i niekontrolowanemu podjadaniu między posiłkami. Nie zapominajmy także o odpowiednim nawodnieniu – woda mineralna, a także zielona herbata powinny stanowić niezbędny element naszej diety. Nie bez znaczenia jest także regularne wysypianie się, ponieważ sen reguluje pracę hormonów i uzupełnia nasze zapotrzebowanie na energię.

Submit a Comment

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *