Marketing internetowy kontra tradycyjny

Marketing internetowy kontra tradycyjny

Marketing, czyli najprościej rzecz ujmując strategia zarządzania firmą, to element pojawiający się w kontekście każdej działalności. Głównym zadaniem marketingowców jest oczywiście zadowolenie potencjalnego czy obecnego klienta. W dobie dwudziestego pierwszego wieku możemy mówić nie tylko o marketingu tradycyjnym, ale również o marketingu internetowym. Co więcej, w ramach tych dwóch kategorii wyodrębniły się dziedziny bardziej specjalistyczne, które charakteryzują się odmiennym funkcjonowaniem oraz właściwościami. Który marketing jest dzisiaj najbardziej pożądany? Jaka forma działań przyniesie firmie najwięcej zysków? Okazuje się, że na te pytania nie można odpowiedzieć jednoznacznie. Każda forma marketingu rządzi się swoimi prawami, a także posiada własne zalety i wady. Jeśli prowadzimy firmę bądź działalność, powinniśmy choćby pokrótce znać specyfikę marketingu internetowego oraz tradycyjnego. Warto mieć bowiem świadomość, iż przy ogromnej konkurencji rynkowej samo doświadczenie oraz jakość usług może nie wystarczać. Efektowna reklama i efektywny marketing często prowadzą firmy na upragniony szczyt.

Historia marketingu tradycyjnego

Wielu badaczy oraz marketingowców twierdzi, iż marketing pojawił się wtedy, gdy na świecie pojawił się również człowiek. Każda wymiana handlowa pomiędzy klientami oraz sprzedawcami wiąże się z wykorzystaniem pewnej strategii, by w efekcie każda strona była zadowolona z transakcji. Peter Drucker, ekspert do spraw zarządzania oraz wykładowca akademicki na New York University i Claremont Graduate University, pojawienie się marketingu wiąże z powstaniem pierwszego domu towarowego (Japonia, 1650r.). Jednak dopiero na początku XX wieku marketingiem zaczęto interesować się „na poważnie”. To właśnie wtedy pojawiają się pierwsze publikacje dotyczące działań i badań marketingowych. Na uniwersytetach organizowane są również wykłady związane ze wspomnianą tematyką. Co ciekawe, wszystkie wymienione wydarzenia wiązały się raczej ze Stanami Zjednoczonymi. W Europie o marketingu zaczęto mówić dopiero w latach sześćdziesiątych ubiegłego stulecia. Zaledwie trzydzieści lat później w oparciu o nowoczesne technologie wykształciła się całkiem odrębna gałąź marketingu – marketing internetowy.

Historia marketingu internetowego

pozycjonowanieMarketing internetowy powstawał w czasie, gdy tradycyjne strategie marketingowe były już bardzo rozwinięte. Pojawienie się internetu, pierwszych wyszukiwarek czy stron internetowych otworzyło marketingowcom nowe drzwi, przez które wystarczyło przejść. W pierwszej połowie lat dziewięćdziesiątych dwudziestego wieku marketing internetowy opierał się na znanym także dzisiaj spamie rozsyłanym za pośrednictwem poczty internetowej. Połowa lat dziewięćdziesiątych stała się przełomowa w kontekście rozwoju internetowych strategii marketingowych. Użytkownicy sieci zaczęli bowiem używać popularnych obecnie wyszukiwarek, by wyszukiwać informacje na temat interesujących ich ofert czy produktów. Koniec lat dziewięćdziesiątych i początek XXI wieku to era narodzin pierwszych blogów. Te w kontekście marketingu internetowego pełnią dzisiaj bardzo ważną funkcję. Nierzadko prawie tak samo ważną jak strony internetowe. Kolejnym przełomem okazały się media społecznościowe, które są obecnie ogromnie ważnym elementem działań marketingowych. Co ciekawe, strony takie jak Facebook czy Twitter pojawiają się dopiero po 2003 roku (Facebook w lutym 2004 roku, Twitter w marcu 2006 roku). W kontekście marketingu internetowego ważnymi pojęciami są również optymalizacja stron www czy ich pozycjonowanie.

Rodzaje marketingu

W dobie dwudziestego pierwszego wieku marketing rozumiany jest bardzo szeroko. Co więcej, w różnych branżach i przedsiębiorstwach wykorzystywane są często wybrane narzędzia i działania marketingowe (dostosowane do potrzeb klientów, pracowników oraz specyfiki firm). W kontekście różnych strategii marketingowych warto dziś wyróżnić:

  • marketing mobilny (rozumiany jako działania marketingowe organizowane przy pomocy urządzeń mobilnych, np. telefonu komórkowego lub jako działania związane z reklamą „ruchomą”, np. samochody posiadające duże, widoczne logo lub slogan firmy bądź billboardy ciągnięte przez wynajęte auta),
  • marketing polityczny (wykorzystywany po to, by stworzyć określony wizerunek polityka),
  • marketing szeptany (wiadomość o produkcie czy firmie dociera do odbiorcy za pomocą ustnego przekazu),
  • marketing sportowy (czyli marketing konkretnego sportu bądź wydarzeń sportowych lub też marketing różnych produktów tworzony poprzez wykorzystanie skojarzeń ze sportem, wydarzeniem sportowym, zawodnikiem sportowym etc.),
  • marketing w wyszukiwarkach internetowych (działania, które mają ustawić stronę wysoko na liście wyświetlanych witryn po wpisaniu określonej frazy w wyszukiwarce),
  • social media marketing (związany z serwisami społecznościowymi).

Search Engine Marketing

Obecnie popularnością wśród marketingowców cieszy się przede wszystkim SEM, czyli wspomniany już wcześniej marketing związany z wyszukiwarkami internetowymi. Jeśli chodzi o pozycjonowanie Poznań czy Warszawa (a także inne duże miasta) to miejsca, w których warto szukać doświadczonych agencji interaktywnych czy marketingowych. To właśnie takie firmy są w stanie wypozycjonować naszą stronę i zapewnić jej większą liczbę odwiedzin. Warto jednak mieć świadomość tego, że strona internetowa nie pojawi się na pierwszym miejscu wyszukiwarki ot tak. Efekty pojawiają się z reguły po kilku miesiącach, jednak z pewnością opłaca się na nie poczekać.

Marketing internetowy oraz marketing tradycyjny to dwa ważne elementy wykorzystywane przy efektywnym prowadzeniu firmy. Sukcesywne strategie marketingowe mogą zapewnić działalności pożądany rozwój, który przełoży się na liczbę nowych klientów oraz liczbę zrealizowanych zleceń. Chociażby z tego względu warto zainwestować w social media marketing czy w pozycjonowanie profesjonalnie przygotowanej strony internetowej. Niemniej jednak warto pamiętać, iż tradycyjny marketing wciąż pozostaje w cenie i również może przynieść firmie sporo korzyści.

Submit a Comment

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *